سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸

«داود موثقی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سیف الله داد» زمینه تشکیل «پدرخواندگی در سینما» را فراهم کرد/ رانت خواری در سینما از همان دوران مدیریت وی ایجاد شد/ او حسن نیت داشت اما آینده را نمی‌دید!

داود موثقی

سینماپرس: داود موثقی کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به اولویت های فرهنگی دولت چهاردهم تأکید کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکلی که در سینما وجود دارد این است که یک آپارتاید مسلکی_سیاسی در این عرصه حاکم شده و این اتفاق باعث شده که یک عده ای طرد شوند و یک عده دیگری امتیاز ویژه بگیرند.

کارگردان فیلم های سینمایی «بله برون» و «خواستگار محترم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در سینما با مشکلات بسیار عدیده و ریشه داری مواجه هستیم که هریک از این مشکلات اتفاقات تلخی را برای هنرمندان و سینماگران به وجود آورده اند از این رو نمی توان در زمان کوتاه همه مشکلات را بسط داد و تشریح کرد اما بنده فکر می کنم مهمترین مسأله و معضل امروز سینمای ایران بی عدالتی است و امیدواریم رفع این بی عدالتی جزو اولویت های ابتدایی و اساسی مدیران فرهنگی و سینمایی دولت چهاردهم باشد.

وی سپس با بیان اینکه نباید در سینما تنها عده ای افراد خاص از امتیازات ویژه برخوردار باشند و امکانات و بودجه تنها در اختیار آن ها باشد تأکید کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکلی که در سینما وجود دارد این است که یک آپارتاید مسلکی، سیاسی در این عرصه حاکم شده و این اتفاق باعث شده که یک عده ای طرد شوند و یک عده دیگری امتیاز ویژه بگیرند.

موثقی در همین راستا تصریح کرد: گویا یک عده انگار ایرانی نیستند! رسماً آن ها را پرت کردند بیرون! سیستم سینما از جبنه تولید و پخش و نمایش آنقدر وصله پینه ای و غیر منطقی شده که جوابگوی نیازها و قابل اصلاح نیست. برای اینکه به سیستم جدید برسیم که تولید و پخش و نمایش مسیر منطقی داشته باشند و سیستم به سمت تکامل برود باید از ابتدا طراحی صورت گیرد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: امروزه دوستان سینماگر صاحب قدرت و سرمایه آمدند و سینما خریدند و تهیه کننده شدند و در شوراها وارد شدند و حکومت الیگارشی برای خود درست کردند و در همه جا دست دارند؛ ممکن نیست این افراد بگذارند فیلم های رقبای شان رشد کند و فیلم خودشان عقب بماند.

کارگردان فیلم های سینمایی «دعوت به شام» و «کلید ازدواج» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: البته این معضلات به سال های دور باز می گردد؛ سیف الله داد زمینه تشکیل پدرخواندگی در سینما را فراهم کرد! زمینه رانت خواری در سینما از همان دوران مدیریت وی ایجاد شد. البته او حسن نیت داشت اما آینده را نمی دید! سیف الله داد گفت باید قدرت و تصمیم گیری در اختیار اصناف باشد؛ ایشان آدم بسیار خوبی بود، کارگردان خوبی بود اما مدیر خوبی نبود و این کاری که ایشان کرد باعث شد که کمیسیون اکران از بین برود و سینماداران حاکم شوند و رشد کنند و در واقع باعث شد تا سرمایه داران بقیه را از مواهب سینما محروم کنند.

وی تأکید کرد: امروزه در کشورمان اوضاع حوزه فرهنگی و هنری بسیار خراب است و اگر نگاه کنید هیچ نمودی که جاری کردن اندیشه و تفکر در جامعه باشد در این حوزه به چشم نمی خورد. محصولات ما بیشتر ضد فرهنگی شدند تا فرهنگی و به حای اینکه ذهن را خلاق و جهت به افکار عمومی بدهند دیدگاه واپس گرایانه دارند. من با این شرایط هیچ امیدی نمی بینم و وقتی با همکارانم صحبت می کنم متوجه می شوم که اکثراً مأیوس شده اند.

موثقی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امیدوارم دولت چهاردهم به صورت ریشه ای معضلات فرهنگی و هنری بالاخص معضلات سینمای کشور را برطرف کند. ما نیاز به این نداریم که به صورت وصله پینه ای سینما اصلاح شود. این اصلاحات وصله پینه ای ممکن است یک گوشه ای را اصلاح کند اما در کلیت سیستم تأثیری نمی گذارد. سیستم زمانی می تواند درست باشد که در آن تبعیض به چشم نخورد، عدالت در آن جاری باشد. البته بعید می دانم وزیری پیدا شود که چنین ریسکی را قبول کند و حاضر باشد این سیستم غلط را از نو طراحی کند اما فقط آرزو داریم و امیدواریم که چنین شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.